20 april 2008

Tryck med tryckram

Först ritar jag av motivet på självhäftande plast. Att använda självhäftande plast är både och, fördelen är att den sitter fast på ramen, och därmed blöder det mindre, samt så finns det ingen risk att den åker omkring. Nackdelen är att man inte kan spara schablonen, vilket är synd när man gör mer avancerade tryck. Gör man dessutom ett heltryckts plagg, som nu, så har klistret en tendens att fastna på ramen, när den sitter kvar så länge, men det går bra att pillra lös när man sköljer av ramen.
Sen klipper man ut schablonen, eller skär om man hellre vill det. Jag har en liten vass nagelsax och den tycker jag är hur bra som helst. Jag skär aldrig utan använder bara den.
Sen klistrar man fast plasten på ramen.
Ramen i helhet.
Gör man mer än ett tryck, så klipper jag ut små lappar att lägga på de tryck jag redan gjort, detta för att de inte ska färga av sig på ramen och sen på tyget.
Rakeln som man drar ut färgen med

Papper är alltid bra att ha om man kladdar på fel ställen:)

Sen försöker jag alltid trycka på osydda plagg, dels för att när man trycker många tryck så är det lättare, och sen finns aldrig risken att man förstör ett färdigt plagg.

Sen lägger jag den på en skärbräda, enkomt offrad för ändamålet. Då finns ingen risk att man kladdar ner underlaget om färgen blöder igenom tyget.
Sen sätter jag maskeringstejp runt plasten, detta för att se vart kanterna på plasten går, så kag inte kladdar färg utanför plasten.
Sen lägger jag ramen på tyget där jag vill ha trycket.

Här blev det svårt, för jag kunde inte fota när jag tryckte. Men man lägger ut en rand med färg ovanför motivet, tar rakeln och drar, samtidigt som man trycker, först ner och sen upp, se till att ha ordentligt med färg.
Ett halvklart lejon:)
Halvvägs in i projektet. Jag valde att trycka lejonen en och en denna gång, eftersom jag ville ha dom lite random utspridda och lite upp och ner och vridna åt olika håll.
Här har jag tryckt klart, och gjort en omgång till med brunt, för manen.
Voila! Ett sött litet lejon:)

Just denna omgång blev jag halvnöjd med. Dels när jag tryckte det gula så tänkte jag inte på att manen skulle rymmas, så tre lejon krockar med varann nere i ena hörnet. Sen blev den gula färgen lite väl gul, skulle ha testat innan, hade velat ha dom lite mer brandgula.
Annars blev jag rätt så nöjd, med tanke på att det var mitt första flerfärgstryck. Det kliffade inte till hundra med schablonerna, så jag fick fylla i lite med pensel runt manen efteråt, men jag tyckte dom blev bra ändå.

6 kommentarer:

fante sa...

Åååh, vad bra med förklaring :-D Och de blev ju jättefina :-) Kanske jag också snart vågar mig på flerfärg ;-) Lät du det gula torka ordentligt innan du tryckte brunt?

Carolina sa...

Vilken bra beskrivning! Hålle rmed om att klistret kan fastna lite på ramen ;(

www.syfroken.se sa...

Vad fint det blev!
www.syfroken.se

Jes sa...

Tusen tack för en så bra beskrivning!!!Nu blir jag verkligen sugen att trycka!!

rino sa...

tack för din braiga beskrivning!

Patrik sa...

Var får man tag i tryckram?
Kan man bygga själv?

Snygga lejon.