06 maj 2008

Retrotunika



Hade för mig att jag lagt upp den här, men hittar den inte. Sydde denna tunika förra sommaren, efter mycket inspiration från liksom. Gjorde den väldigt enkel. Vek ett lakan dubbelt. La dit en tröja i trikå med axlarna mot vikningen. Sen klippte jag med ca en dm sömsmån runt tröjan eftersom det var i stumt tyg. Sen klippte jag ut en lagom stor halsringning. Sydde ihop sömmarna på sidorna. Provade. Sydde in lite till. Fixade halsen. Och när den passade bra, så gjorde jag den i det fina tyget. Sen kantade jag halsen med snedslå, fållade nertill och i ärmarna. Under bysten sydde jag fast resår, och så satte jag snedslå i sidorna så det gick att knyta. Hoppas min förklaring var någorlunda klar:)

4 kommentarer:

Thea sa...

Jättefin och tack för en bra beskrivning. Vet inte om jag har den formen av tålamod dock...

OttoPippi sa...

Underbar! Originell! Och tuff! Vill också göra en sån!

mamma i nord sa...

Så mye flott du lager av både det ene og det andre.
Jeg er imponert :-)

Malin E sa...

Vilken jättefin tunika och tyget var superfint,gillade färgerna jättemycket!
Nåt jag oxå skulle kunna tänka mig verkligen men det ser nog bättre ut på en smal...fniss...
Malin