14 juli 2008

Att sy ihop en raglantröja

Klipp ut alla delar efter mönstret, vill du fålla ärmsluten lägger du till sömsmån för det. Jag brukar lägga till 2 cm.
Jag kommer sy dekorstickningar på raglanskärningen med overlocken och nålar därför ihop tröjan aviga mot aviga. Ska du inte göra det nålar du ihop räta mot räta.
Vänd på tröjan. (ska du inte sy stickningar med overlocken gör du omvända ordningen här så du har rätsidan uppåt)
Nu är tröjan ihopnålad och det är bara sätta igång och sy.
Jag syr så att den fina delen hamnar på ärmsidan, detta eftersom jag vill att denna ska synas när jag stickar ner sömmen. Ärmen är alltså överst när jag syr.

Nu har jag overlockat alla raglansömmar.
Närbild på "den fina sidan" uppåt. Sömmen kommer stickas ner mot tröjans fram -och bakstycke.
Färdig overlocksöm innan den är nedstickad.
Sy ner overlocksömmen med vanlig raksöm- stygnbredd 2.5-3 (Det här steget kan du hoppa över om du sytt ihop den från avigsidan)
Närbild på klar raglansöm.
Sådär, raglansömmarna klara.

Vik sen ihop tröjan såhär, ärm mot ärm och fram och bakstycke vikta på mitten. Då kan du klippa bort jämt och fint från halsen.
Jag har tänkt sätta mudd i halsen så jag klipper bort lagom mycket från halsen.
Klipp till en remsa som är längre än halsen mått runtom, mät halsen först om du är osäker, jag kör på ögonmått. Gör den ca 4-5 cm bred.
Måtta mudden mot halsringningen.

Nu är mudden lika lång som tröjans halsringning, dock ska den göras lite kortare för att den inte ska stå rakt upp när den är påsydd.
Sen är det ju det här med längden, jag brukar alltid höfta så jag har inga mått alls uppskrivna, och det är ju bra om man kan mäta runt huvudet på den man ska sy till. Sen varierar mudden från märke till märke, en del är jättetöjbara. Just den här mudden som är från stoff och stil gjorde jag 13 cm (dubbelvikt, 26 totalt) till storlek 86/92. (dock har Jossan som ska få tröjan litet huvud)
Jag har fått tips om att göra mudden 75% av halsringningens längd.
Sy ihop mudden.
Mudden ihopsydd.
Vik ihop mudden och markera mitt bak (sömmen) och mitt fram.
Vik ihop tröjan som när du klippte bort i halsen, markera ut vart mitt fram och mitt bak är. Nåla fast mudden.
Sy fast mudden och töj under tiden, den ska gå jämt upp med mitt fram och mitt bak.
Halsmudden klar. Om man vill kan man sticka ner den med tvillingnål, men jag brukar inte göra det.
Närbild på halsmudd.
Nåla ihop tröjan så att raglanskärningen möts.
Sätt sen en nål längst ner på tröjan.
och en nål längst ut i ärmen.
Nåla sen mellan de tre nålarna. Färdignålad!
Sy ihop tröjan i ärm - och sidosömmen.
Jag brukar klippa en remsa som är ca 5 cm bred och sen brukar jag höfta lite på längden, jag brukar lägga den mot armslutet och så ta bort 1-2 cm (dubbelvikt så 2-4 cm totalt)
Sy ihop, jag orkade inte byta tillbaka trådfärgen, men den syns ändå inte på insidan.
Vik mudden dubbel och sätt en nål i sömmen för att hålla ihop den
Nåla fast ärmmudden på insidan av tröjärmen. Jag brukar bara använda en nål för att markera armsömmen och muddsömmen, så dom blir paralella, men man kan använda två nålar (som i halsen) för att veta hur mycket man ska töja mudden.
Det är lite pilligt sy små ärmmuddar på overlocken, men det går:)
Ärmmuddarna klara!
Nålat och klart. På mina mönster är det oftast tillagt 2.5 cm i fållmån och då får man utgå efter det. Nu utgick jag från elefanterna, så att dom blev fina.
Jag använder mig av söm "J" när jag fållar. (Innan jag hade overlocken så använde jag mig av söm "H" på insidan).

Fållsömmen i närbild
Klart!





24 kommentarer:

Strömming sa...

Vilken bra beskrivning! Jag har aldrig provat att sy ranglansömmarna utåt och sticka ner dem, men det ser ju jättefint ut så det ska jag prova! Kul!!! :D

LinSar sa...

WOW vilken beskrivning.

Anonym sa...

galet snygga elefanter! =D

Lallis/Helene sa...

Jättebra beskriving du gjort! Jag har aldrig gjort raglansömmen med overlocken utåt. Men det ska jag definitivt testa, det blev ju jättesnyygt!h

Carolina sa...

Fin tröja!
Det är kul att läsa andras sömnadsbeskrivningar, så tack för att du tog dig tid ;)

Anonym sa...

Vilken utmärkt sömnadsbeskrivning. Jag uppsakatttar särskilt tipset med dekorsömmarna, att lägga overlocksömmen på rätan är ju ett roligt sätt att få en snygg dekorsöm, det måste jag absolut prova.

sygryn sa...

Verkligen bra beskrivning du har gjort! Bra tips att sy "synliga overlocksömmar, ska testas!

hos oss på lilla backen sa...

tack!

Anonym sa...

Vilken bra beskrivning! Jag har lyckats sy en tröja nu, men halsen blir inte fin. (Jag skulle kanske börjat med en tröja med mudd istället, men jag försökte mig på att sy kantband i trikå.) Klipper du bort lite då också? Eller har jag för långt kantband kanske? Några tips?
/Johanna

Hello sa...

Jag instämmer: vad smart att sy ärmsömmarna med overlocksömmen utåt. En fråga dock: funkar det verkligen bra att ha en raksöm så på ett trikåplagg? Spricker inte den?

Sandra sa...

Tack för en jättebra beskrivning!

Liza sa...

hello
det går bra, raglanskärningen slits inte så mkt, och just där är tyget inte så stretchig då det blir på diagonalen.

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

Fin! Sådär brukar jag också sy på overlocken för att få den fina sömmen. Den "riktiga" maskinen för detta ändamål kommer jag väl aldrig ha råd med /Karolina

Anonym sa...

Snyggt! Jag har utmanat dig, kolla i min blogg.

Sica sa...

Vilka tips man fick nu! Har aldrig tänkt på att man kan göra dekorsömmen med overlock! Det samma gäller sömmen nertill. Tack!

KlaramedK sa...

Smart ide´om mman inte har en topcover eller dito!!

fina gula elefanter...oj nu längtar jag efter mina kommande elefanter!!

lilla hjärtat sa...

Med hjälp av det här fina tipset gjorde jag min första raglantröja med dekorstickning med overlocken. Tack snälla, tröjan blev jättebra. Kika gärna in hos mig.

Lilla Gryn sa...

Men du vilken kanonbeskivning. Jag bokmärker och återkommer då jag köpt en overlock. Tack!!

Malin sa...

Som övriga skrivit - vilken UNDERBAR beskrivning! Den ska bokmärkas :-) Har du något bra tips på sidor för mönster? Relativt nybörjare på att sy kläder. Vill sy byxor bla som är lite smalare än de "påsiga" man köper på tex Lindex....

Caroline sa...

Så glad att jag hittade denna beskrivningen! Jag har lite svårt för just ärmar. Ja, alla sorters ärmar egentligen... Jag vet nu hur man fäster dom osv men sen vid själva syandet så har jag otroligt svårt för att det ska bli jämt, rakt och fint. T.ex. vid puffärmar, nere vid armhålan har det en tendens att bara buckla sig och bli fult. Hur motverkar man det? Gillar din blogg som bara den! Nu ska jag läsa vidare :-)

/Caroline

Mia sa...

Tack! Precis vad jag behövde idag när jag syr min första raglan/dekorsöm-tröja.

Jag valde att vika sömmen mot ärmen istället för att få livstyckets tyg att synas mest, eftersom ärmarna är enfärgade.

Det blir ju supersnyggt!! Behöver ingen täcksöm här med så snyggt "fusk".

Unknown sa...

Googlar raglantröja och hamnade här! Vilken Superbra beskrivning och vad kul att använda overlocken som dekorsöm. Nu vet jag vad jag skall göra i eftermiddag!

Anonym sa...

Varmt tack för en fantastisk instruktion!
Nu ska här overlockas! :)

Pernilla sa...

Åhh tack denna tut va kanon med klara fina bilder tack tack