13 november 2008

Kanta med mudd!


Eftersom det är lite svårt att fota exakt hur jag gör, så har jag nu gjort världens snyggaste teckning;) för att förklara hur min muddkantning ser ut. I genomskärning.

Sy på mudden (jag använder stoff och stils eller ohlssons) räta mot räta, töj i hals och benöppning (body) och töj nästan inget på raksträckor och litegrann i svängar.

När du sen viker över, så "lämna" en bit på rätsidan (det är detta som är svårt att fota, och förklara i ord, men se teckningen)

Sen nålar du, och syr en stickningssöm nära kanten mot tyget. Detta gör att den söm du sydde på mudden med, kommer gömmas under mudden och inte synas alls.

På baksidan klipper jag rent, det blir en råkant kvar men det gör inget, för trikå remsas inte upp.

8 kommentarer:

Heimlaga sa...

Bra bild, jag skall prova!

Anonym sa...

Tack för tipset! Har inte testat den varianten, måste göra det!

Anonym sa...

Jag som har funderat så mycket hur man gör! Tack!! Men en liten fråga, mudden som blir på baksidan, kantar man den på nått vis? För annars borde den väl kunna rispa upp sej? //Stina Lika Unika

Anonym sa...

Så där gör jag också numera, funkar jättebra! Bra förklaring!

Liza sa...

Stina
Nej, du behöver inte göra nåt med mudden på baksidan, jag låter det vara råkant, trikåer rispar sig inte.

Anonym sa...

Precis som jag brukar göra. Är det månne Lulespecial :-)

Nilla sa...

Vilken tydlig skiss! Vad för sömmar ska man använda om man inte har en overlock? Funkar tät sicksack eller någon elastisk fuskoverlocksöm till första sömmen. Till den andra? Funkar det med vanlig ostretchig raksöm på vanlig maskin?

Sandra -Vildkatten sa...

Hej!
Tack för tipset. Ska försöka mig på att följa det när jag orkar ta tag i mina bodies igen. Kul även att någon sätter ett avtryck i bloggen.