07 juli 2012

Beställa Guttermantråd via samköp

Jag lovade några i sytoksgruppen på facebook att visa hur jag gör när jag köper tråd via samköp.

Här är länken till sidan jag brukar köpa ifrån.

http://groups.yahoo.com/group/Diaperfabricscoop/

Klicka sedan på "Join group"

Har man inte ett yahoo-konto får man skapa ett, alternativt logga in via facebook eller google.

Välj sedan Daily Digest under Message Delivery, annars blir ni bombarderade av mejl.

Det brukar komma ett mejl om dagen med meddelanden som skrivits om dom olika samköpen, och så brukar det komma specifika meddelanden när det dras igång ett nytt samköp.

När dom då drar igång ett samköp med tråd, så har ni en mapp under "Photos" som heter Gutterman Thread, därunder finns färgkartor. VIKTIGT! Många nummer stämmer inte överens med trådnumren ni köper i affären. En del gör det, men långt ifrån alla. Jag tycker personligen inte att färgkartan är särskilt bra, men det blir ju så med färger på skärmen.

Jag kan om jag få tid fota dom färger jag har köpt och skriva upp numren på dom så får ni ett hum om färgskillnaden på kartan och i verkligheten.

När ni valt ut dom rullar ni vill ha går ni in på "Database. Välj den för gutterman.
 Då kommer ni in på en sida som ser ut ungefär såhär. (valde en annan eftersom det inte finns nån aktiv för gutterman just nu) Välj "Add record" uppe till höger. Där får ni fylla i namn, mejladress (till paypal) postnummer, land samt färgnummer och antal på dom rullar ni vill ha och totalt antal rullar.

Klicka sedan på add record. Nu är eran order tillagd i databasen, och när databasen stänger (brukar vara öppen ca 1 vecka) får ni ett mejl med totalsumman som ni ska betala via paypal. Eftersom hon inte beställer förrän alla har betalat så är det viktigt att man betalar på en gång. BESTÄLL INTE om ni inte kan betala, då åker ni ut ur gruppen. När alla har betalat in sina pengar, beställer coopledaren tråden, och när hon får hem den så packar hon och väger, och ni får ett nytt mejl med fraktsumman som ni ska betala. (Jag betalade ca 16 dollar vill jag minnas för upp till 14-15 rullar)

Tråden är på 1000 meter och kostar ca 3 dollar per styck. Frakt tillkommer och likaså paypalavgift (typ 5-10 kr) Jag minns inte exakt, men jag betalade nog runt 4-500 kr totalt för 14 rullar, dvs ungefär samma pris som för en 200-metersrulle i affären. Försök hålla er under 500 kr, för annars är det större risk att fastna i tullen (då tillkommer 100 kr i avgift samt moms på det man köpt) av den anledningen tar jag inte på mig att anordna samköp inom sverige eftersom det man tjänar i frakt på att sambeställa, äts upp om man åker på tull. Från det att man lagt beställningen brukar det ta ca 1 månad att få tråden. Har iaf gjort det dom två gånger jag beställt.

Mycket att läsa, är det något ni undrar är det bara fråga. Svarar jag inte på kommentarer så mejla på liza(dot)yrvader@gmail(dot)com för isåfall har jag nog bara missat den.


Inga kommentarer: