04 februari 2008

Engångsbrallor....

Blev ju inte nöjd med mitt förra par, så jag valde att knåpa ihop ett nytt par. Denna gång gjorde jag sömmar både mitt fram, mitt bak och i sidorna för att kunna forma modellen mer, jag vill att dom ska vara tajta upptill och pösiga i benen. Angående namnet så är det så att jag i somras vart överlycklig när ohlssons hade fått in mängder av stretchfrotte, så jag köpte på mig en del. Dock var den orange av lite annan kvalite än övriga färger. Iaf så sydde jag ett par pöstajts till Jossan och efter 2:a tvätten (1:a som tyg) så var dom noppiga bortom all räddning:( Tack och lov att det var en gåva till Jossan och inte något som Linda köpt, och att jag inte hann sy och sälja något av det. Nu har jag inte ens idats sy kantband upptill eller klippa bort trådarna. Tanken var väl mest att inte sy i nåt fintyg om det skulle ha blivit knas med modellen.

Mönster: Egenknåpat med hjälp av en body i 92 cl och ett byxmönster.
Material: Stretchfrotte från ohlssons. Mudd från ohlssons.
Till nästa gång: Rita ut sömsmån direkt på mönstret. Började klippa både i framstycket och bakstycket utan sm och fick nåla lös alltihop och flytta på det.
Maskinval: Overlock att sy ihop, hittills. Orkar jag göra klart dom använder jag vanliga maskinen till att sticka fast kantbanden.
Roligt: Jag blev nöjd med mönstret. Hoppas nu bara att det ser lika bra ut på som det gör liggandes:) Får nog låna M och testa tror jag, hon ligger nog närmast i storlek. Färgkombon som var en slump av stuvbitar blev kanonsnygg.
Tråkigt: Att dom bara kommer att gå att använda en gång:(

1 kommentar:

Katarina sa...

Hmm...har just orange stretchfrotté från Ohlssons i gömmorna. Bäst att tvätta först och sy sen låter det som då....ifall det är samma sort.