21 februari 2008

Mer hår åt folket (dockorna)


Har sytt lite fler overalldockor på sistone, närmare bestämt 2 st. Nr 1 har fått ögon och mun och lite hår. Nr 3 har än inte fått ögon och mun, men håret arbetar vi på.
Nu har jag dock fått hem mer hår. Jag hade bara två färger, en ljust gul som jag fått av svärmor som hon växtfärgat, och den som dockorna har. Har jagat med ljust och lykta efter 2 -trådigt redgarn i ull, men dom enda som har är slöjddetaljer, som tar 80 kr i porto och har ett minsta ordervärde på 300. Men då fick jag veta att rima (hobbyaffären) tar hem därifrån, så jag beställde hem morotsrött och mörkbrunt, för lite omväxlings skull. Fick det dessutom 15 kr billigare/färg än vad slöjddetaljer har.

Från vänster har vi Arvid, Greta & Linus

2 kommentarer:

Karolina.http://esterochkonrad.blogg.se/ sa...

De blev jag kär i...vilka godingar...helt underbara. När jag var liten hade jag en Waldorfdocka i vanlig storlek som hette Martin. Jag älskade honom. /KArolina

mamman pysslar sa...

Super söta dockor!
jag fasar för håret...

nu håller jag på med huvudet och jag går efter beskrivningen i Karin Neuschutz bok Waldorfdockor.

Jag försöker liksom gnugga ihop ullen till en boll. har du några tips på hur jag ska göra?